Volgend jaar mogelijk géén Temptation Island meer op tv in Nederland

Er gaat honderd procent zeker nog een seizoen van Temptation Island komen, maar dat zou zomaar eens de laatste in Nederland kunnen gaan worden. Dat stelt Simone Hogenbosch, Senior AV Consultant bij MAGNA Global, in een analyse op de website van Adformatie.

Kijkcijfers Temptation Island kelderen

Hogenbosch merkt op dat RTL-directeur Peter van der Vorst na de rel rond De Villa, waarin sεksueel grensoverschrijdend gedrag plaatsvond, zei dat het ‘guilty pleasure tv-genre op de schop zou gaan’. Dat is echter niet gebeurd, want met bijvoorbeeld Temptation Island, Paradise Hotel en Love Island blijft de zender hetzelfde enorme aanbod voorschotelen aan de kijkers.

Is een Temptation Island dan simpelweg té belangrijk voor RTL? “Het seizoen van 2020 begon eind februari met een dubbele aflevering en trok hiermee 400 duizend kijkers (6 jaar e.o.). Gedurende het seizoen haken er wel wat kijkers af, maar blijven de cijfers relatief stabiel rond de 300 tot 330 duizend kijkers. Toch lieten de laatste zes afleveringen dalende cijfers zien”, stipt Hogenbosch aan.

“En dat terwijl in de eerste afleveringen van het programma vaak juist niet zo veel gebeurt. De koppels moeten nog acclimatiseren tussen de dames in uitdagende kleding en heren met sixpacks, die speciaal gecast zijn om de koppels in verleiding te brengen om vreemd te gaan. Zijn de kijkers het zat om de spelletjes van de verleiders op een tropisch resort te bekijken? Daarnaast is het opmerkelijk dat het programma elke week kijkers verloor, aangezien het seizoen midden in het coronatijdperk werd uitgezonden. Er werd in deze periode meer lineaire tv gekeken, over alle doelgroepen heen, en toch weet Temptation Island de kijkers niet vast te houden of juist meer kijkers te trekken. Dat is ook een prestatie.. Als we de 2020 cijfers vergelijken met het seizoen 2019, zien we een groot verval in kijkcijfers. Gedurende het seizoen verloor het programma steeds meer kijkers. Ook vorig jaar begon het seizoen met hogere kijkcijfers dan voor de overige afleveringen.”

Volgend jaar alleen nog videoland-only?

Wel merkt Hogenbosch op dat Temptation Island een extra waarde heeft doordat het vooral hoogopgeleide kijkers trekt: een hele andere doelgroep dan het gros van de programma’s op RTL. Verder is er altijd nog een tussenoplossing: “Zijn de kijkers het zat, zijn zestien afleveringen te veel, óf zijn ze allemaal massaal overgestapt naar Videoland om het daar te bekijken? De doelgroep van Temptation Island is gewend om content te bekijken op verschillende schermen en tijdstippen. Waarom zouden ze wachten op de volgende aflevering op tv terwijl je ook gemakkelijk meerdere afleveringen kunt zien via Videoland?”

“De incentive die Videoland biedt met de aflevering van volgende week vooruit kijken zal ongetwijfeld goed werken. Maar gooit RTL5 daar zijn eigen glazen niet mee in en verdwijnt hiermee ook de lastig te bereiken jonge doelgroep van lineaire tv? Met de trend van de dalende kijkcijfers is de kans reëel dat de serie volgend jaar terugkomt als Videoland only content.” Hogenbosch acht de kans tot slot zeer reëel dat Big Brother, dat terug gaat keren op de buis, het plekje van Temptation Island in de programmering in gaat nemen. “Temptation Island is qua format niet direct te vergelijken met Big Brother, maar het zal in ieder geval íets aangepast moeten worden om het ook in deze tijd te kunnen waarmaken.”

Mooi en gezondMooi en gezond
You might also like